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¿Cómo puede afectar al pedaleo la resistencia a la rodadura de la bicicleta?

¿Qué es la resistencia a la rodadura en bicicletas? ¿Cómo afecta al pedaleo? ¿Los neumáticos pueden ayudar a optimizar este factor? En caso afirmativo, ¿cuáles? Eso es lo que abordaremos en este artículo.

¿Qué es la resistencia a la rodadura en bicicletas?

En términos sencillos, la resistencia a la rodadura de una bicicleta es lo que te impide ir rápido. Hay varios factores que lo explican: la gravedad, la masa y la aerodinámica.

1 - Masa y gravedad

Tu bicicleta y todos sus componentes tienen masa. Tú, como ciclista, tienes masa, al igual que tu carga (mochila, botellín...). Cuando te subes a la bicicleta, todos estos elementos forman una masa global que la gravedad terrestre atrae hacia el suelo, lo que dificulta el avance.

Tomemos como ejemplo una goma de borrar: cuanto más fuerte la presiones sobre la mesa, más difícil será hacerla deslizar. Con la bicicleta, es algo parecido. Cuanto mayor sea tu masa total, con mayor fuerza te sentirás atraído hacia el suelo, más te costará avanzar y más esfuerzo tendrás que hacer para rodar.

Según la pendiente del terreno, las fuerzas aumentan o disminuyen. Si pedaleas cuesta arriba, la fuerza de la gravedad te empuja con más fuerza hacia abajo, en sentido opuesto. La resistencia a la rodadura de la bicicleta aumenta, y necesitas más energía para contrarrestar esta fuerza y llegar a la cima de la colina.

Fuerza de la gravedad en ascenso

A la inversa, es más fácil rodar en descenso porque se avanza en el mismo sentido que la gravedad. La resistencia a la rodadura de la bicicleta se reduce, y la energía necesaria para llegar a la cima es mínima o inexistente.

2 - Aerodinámica

Otro factor de la resistencia a la rodadura de la bicicleta es la aerodinámica, estrechamente relacionada con la velocidad. Si vas por la autopista en un coche y sacas la mano por la ventanilla, notarás una fuerte resistencia del aire en contra. Si giras la mano para ponerla paralela al suelo, su posición será más aerodinámica y, por lo tanto, esta resistencia se reducirá.

En una bicicleta, ocurre prácticamente igual. En términos de aerodinámica, la posición del ciclista, la bicicleta y el equipaje constituyen una resistencia al avance. 

El papel de los neumáticos en la resistencia a la rodadura

Como puedes ver, cuanto mayor es la resistencia a la rodadura, más energía de pedaleo se necesita para superarla. Y en este contexto, los neumáticos, que son los dos únicos elementos en contacto con el suelo, pueden reducir la resistencia a la rodadura de la bicicleta para que tengas que hacer menos esfuerzo y, por lo tanto, gastes menos energía.

Resistencia a la rodadura de los neumáticos de bicicleta

Gracias a su experiencia, MICHELIN crea neumáticos que disipan la mínima energía posible

What is the impact of tyres optimised for rolling efficiency?

It's important to know that, depending on the use, a tyre will have a greater or lesser impact on bicycle rolling resistance. 

On the road, if you're going uphill, tyre optimisation isn't very noticeable, but it is more noticeable during a relaunch phase. This is because the tyre helps to optimise your performance. A non-optimised tyre, on the other hand, can penalise relaunching, particularly in competition. 

It's a bit different in mountain biking or road racing when you're travelling at speeds of over 20 km/h, since aerodynamics contribute over 60% of the energy consumed by the forward motion, which reduces the impact of a tyre, no matter how optimised. 

Which MICHELIN tyres should you choose to optimise your rolling efficiency?

For road use, our best offer in terms of performance is currently the MICHELIN Power Time Trial.

This is one of our most efficient tyres in terms of low bicycle rolling resistance in the Tubetype tyre category. 

For MTB/Cross-country use, we recommend the MICHELIN Jet XC2 racing line for better performance.

Both tyres benefit from MICHELIN Gum-X technology, which provides better rolling efficiency while delivering a good level of grip. 

If you are looking for more grip, the MICHELIN Force will perform better but with a loss of 2 Watts compared to the MICHELIN Jet XC2.

Finally, our more extreme product, the MICHELIN Wild XC, which is suitable for more intensive cross-country use, offers even better grip, but at the cost of losing an extra 2 Watts.

You too can optimise the performance of your tyres

Depending on how you use your bike, tyre pressure will play a decisive role in tyre performance and therefore bicycle rolling resistance. And the good news is that tyre pressure is something you can control. 

Pressure for road use

For road use, the more you optimise the pressure, the more you optimise your performance. 

If your tyres are under-inflated, bicycle rolling resistance will increase. That's why it's important to check and adjust your tyre pressure regularly. 

Be careful, it's not a question of inflating as much as possible, but of inflating to the recommended pressure. Over-inflation is useless and can even be hazardous to your safety.  

At Michelin, the maximum pressure not to be exceeded is always indicated on the tyre sidewall. Make sure you don't exceed it. Also check your rim's maximum permissible pressure. 

Pressure for MTB use

If you're riding a mountain bike, the pressure you need to adjust will depend on the terrain. On gravel paths with dust or on sand and other soft ground, it is better to ride at low pressure. In this type of surface, high pressure would otherwise mean a drop in performance. Over-inflated tyres tend to penetrate the ground and make it harder to move forward. 

Pressure for Gravel use

For gravel use, you will have to choose a pressure which enables you to reach the versatility you wish. A high pressure will give good results in terms of rolling resistance on the road, but at the expense of off-road grip. A low pressure will enhance offroad grip, but with potential downsides in terms of pinch protection and on-road rolling resistance. Always make sure not to exceed the maximum pressure written on the sidewall of the tyre and of the rim.  

For more information about pressure, check out our tyre pressure guide.

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